Tuesday 10 January 2012

Kesan sampingan antibiotik pada wanita

Antibiotik adalah ubat yang ditetapkan terhadap jangkitan bakteria. Mereka bekerja dengan cara mereka dalam badan, dengan membunuh bakteria yang bertanggungjawab bagi penyakit atau keadaan kesihatan. Pada masa ini, terdapat lebih seratus antibiotik yang ada, yang menyembuhkan segala-galanya, terus dari jangkitan kecil hinggalah beberapa keadaan kesihatan yang serius.

Antara antibiotik yang paling popular ditetapkan - penisilin, Macrolides, Tetracyclines, Cephalosporins, Fluoroquinolones, Aminoglycosides dan Sulfonamides. Walaupun, antibiotik boleh membuktikan untuk menjadi sangat efektif, namun mereka dikenali juga menghasilkan pelbagai kesan sampingan, pada kedua-dua lelaki dan wanita. Dalam artikel dari Buzzle ini kita akan membincangkan pelbagai kesan sampingan antibiotik di kalangan wanita.


Kesan sampingan Antibiotik pada Wanita

Tidak semestinya setiap orang yang mengambil antibiotik, akan mengalami kesan sampingan. Namun, orang-orang yang telah mengambil beberapa ubat lain, mengalami keadaan kesihatan yang lain selain jangkitan bakteria yang mana mereka mengambil antibiotik atau telah mengambil antibiotik dengan bahan makanan yang tidak sesuai, lebih cenderung untuk mengalami kesan sampingan yang disebut di bawah. Beberapa kesan sampingan antibiotik di kalangan wanita yang disenaraikan di sini yang dialami oleh kaum lelaki juga.

- Cirit-birit (Diarrhea) merupakan salah satu kesan sampingan antibiotik yang biasanya dialami di kalangan wanita. Antibiotik menyebabkan sakit perut dan senak, najis cair dan gas. Kekejangan perut dan muntah selalunya yang biasa berlaku di kalangan wanita, kepada siapa antibiotik telah dibuktikan sebagai tidak sesuai.

- Sesetengah wanita mengalami beberapa jenis keluaran dari faraj, yang tidak sama dengan yang biasanya sepanjang kitaran bulanan mereka. Penggunaan antibiotik boleh menyebabkan gatal di kawasan faraj, bersama-sama dengan keluaran, pada sesetengah wanita.

- Antibiotik boleh menyebabkan alahan, yang menghasilkan gejala, seperti sesak nafas, bengkak muka, bibir dan lidah, pening, gatal, ruam, tompok berwarna putih pada lidah, dan lain-lain.

- Jika seorang wanita menggunakan pil sebagai satu kaedah kawalan kelahiran, dia harus sangat berhati-hati apabila mengambil antibiotik. Kajian telah menunjukkan bahawa antibiotik oral boleh mengurangkan kesan daripada pil kawalan kelahiran dan boleh menyebabkan mereka tidak berguna dalam beberapa kes.

- Jangkitan kulat faraj yang dialami oleh wanita akibat daripada kesan sampingan yang disebabkan oleh antibiotik. Tetracycline merupakan antibiotik yang kebanyakannya bertanggungjawab untuk menghasilkan kesan sampingan ini di kalangan wanita.

- Jika seorang wanita yang mengambil antibiotik mengambil pula alkohol, maka dia lebih cenderung untuk mengalami kesan sampingan seperti pening dan mengantuk. Alkohol dan antibiotik, apabila diambil bersama-sama, boleh membuktikan untuk menjadi bencana kesihatan pada mana-mana perempuan.

- Amoxicillin, sejenis penisilin, ditetapkan untuk merawat jangkitan pada tekak, telinga, tonsil kulit, dan larinks. Ia ditetapkan untuk mengubati keadaan kesihatan seperti bronkitis, pneumonia, jangkitan saluran kencing serta gonorea. Terutamanya bercakap tentang kesan sampingan amoxicillin pada wanita, yang paling biasa ialah pedih ulu hati, cirit-birit, pening, masalah untuk tidur, muntah, loya, gatal, sakit dalam perut, ruam, alahan dalam badan, mudah lebam dan berdarah.

- Kajian tertentu telah menemui hubungan antara kanser payudara dan penggunaan antibiotik di kalangan wanita. Ini sama sekali tidak bermakna bahawa antibiotik menyebabkan kanser payudara, tetapi ya, sebabnya mungkin kerana sesetengah wanita secara biologi terdedah kepada kanser payudara kerana mereka mempunyai ketidakseimbangan hormon. Disebabkan ketidakseimbangan ini, mereka mendapat jangkitan bakteria mudah, membawa kepada peningkatan penggunaan antibiotik.

Seperti yang dapat dilihat, terdapat banyak risiko dan kesan sampingan yang dikaitkan dengan penggunaan antibiotik. Untuk memastikan kesan sampingan dapat dikurangkan, antibiotik perlu diambil, mengikut preskripsi.

Kedua, oleh kerana antibiotik tidak boleh merawat jangkitan virus dan kulat, mereka hanya perlu diambil sekiranya berlaku jangkitan bakteria.

Akhir sekali, sebaik sahaja mana-mana kesan sampingan antibiotik muncul, doktor harus dihubungi dengan segera, untuk mengelakkan komplikasi seterusnya dan risiko kesihatan.


[Buzzle.com , Penulis asal: Aastha Dogra]


Nasihat saya, tidak perlulah kita menggunakan ubat-ubat pil antibiotik kerana sebenarnya pil-pil yang kebanyakannya mengandungi bahan kimia itu adalah racun jangka panjang. Ia hanya akan melegakan penyakit, bukannya membuang penyakit dan akan datang pula penyakit-penyakit lain yang bertambah-tambah kesan darinya di masa akan datang.

Islam telah mengajar kaedah perubatan yang terbaik. Makanan-makanan sunnah yang diajar oleh Nabi Muhammad S.a.w adalah yang terbaik untuk diamalkan.  Satu contoh besar ialah Madu lebah, itu pun adalah antibiotik yang terbaik untuk membunuh kuman-kuman dan bakteria yang merbahaya, yang boleh kita amalkan.

Sepatutnya hospital-hospital kerajaan mengambil madu lebah sebagai salah satu ubat, JANGAN hanya mengimport ubat dari luar yang menyebabkan kita banyak kehilangan wang dan yang kaya adalah syarikat-syarikat milik Illuminati.

Jangan terus tertipu dengan agenda British dan menjadi 'Pak Turut' kepada mereka, sejak merdeka dulu lagi mereka mengajar kita bahawa hospital mesti mengimport ubat-ubatan dari syarikat-syarikat ubat milik mereka.  Berjuta-juta malah mungkin berbillion kerajaan habis duit dalam membeli ubat-ubatan dari mereka saja.

Sila baca tajuk Illuminati dan penyakit terhadap kesihatan manusia,  agar nampak lebih jelas dan semoga kita tidak tertipu lagi dengan British yang telah lama menjajah negara dan minda rakyat kita.

0 tukang komen:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More